Modificări privind sistemele RO e-Factura, RO e-TVA, RO e-Transport și amendamente ale Codului fiscal

Modificări privind sistemele RO e-Factura, RO e-TVA, RO e-Transport și amendamente ale Codului fiscal

Modificări privind sistemele RO e-Factura, RO e-TVA, RO e-Transport și amendamente ale Codului fiscal

Autoritățile au introdus o serie de modificări legislative privind sistemele RO e-Factura, RO e-Transport, RO e-TVA,  impozitul pe profit, impozitul pe venit, TVA și legea contabilității.
  1. Modificări de la 1 ianuarie 2025 privind sistemul RO e-Factura 
Transmiterea facturilor electronice nu mai este obligatorie pentru două categorii de operațiuni B2B:
  • facturile pentru livrările de bunuri şi prestările de servicii care n-au locul livrării sau prestării în România;
  • facturile pentru livrările intracomunitare de bunuri, pentru care beneficiarul stabilit în România comunică un cod de TVA din alt stat membru.
Facturile simplificate emise în relațiile business to business (B2B) și business to consumer (B2C) trebuie transmise în sistemul e-Factura, cu excepția bonurilor fiscale ce îndeplinesc condițiile unei facturi simplificate (pana la 31.12.2024 facturile simplificate nu trebuiau transmise în sistemul RO e-factura). S-au modificat regulile din Codul Fiscal privind conținutul facturilor simplificate. De la 1 ianuarie 2025, facturile simplificate trebuie să includă și codul de TVA sau codul de identificare fiscală al beneficiarului, dacă acesta e o persoană impozabilă ori o persoană juridică neimpozabilă. Obligația de a utiliza sistemul e-Factura în relația business to consumer (B2C) rămâne aplicabilă din 2025, însă s-a clarificat faptul că firmele nu sunt obligate să colecteze CNP-urile persoanelor fizice pentru a transmite facturile B2C în sistem. În cazul în care beneficiarul, persoană fizică, nu furnizează un cod de identificare fiscală, facturile se emit utilizând un cod format din 13 zerouri în locul codului de identificare fiscală al beneficiarului. În cazul operațiunilor derulate în baza contractelor de achiziții publice, achiziții sectoriale și concesiuni de lucrări sau servicii, emitenții sunt obligați ca, începând cu 1 ianuarie 2025, să includă pe facturile B2G codurile CPV corespunzătoare din nomenclatorul de referință pentru achiziții publice.
  1. Modificări privind sistemul RO e-Transport 
Se amână pentru 31.03.2025 aplicarea amenzilor pentru neraportarea transporturilor internaționale rutiere de bunuri fără risc fiscal ridicat în Sistemul RO e-Transport de către companiile care dețin statutul de operator economic autorizat potrivit art. 38 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii (reformare) la data realizării transportului internațional de bunuri. 
  1. Modificări privind sistemul RO e-TVA 
Obligația contribuabililor de a transmite rezultatele verificărilor asupra diferențelor comunicate prin „Notificarea de conformare RO e-TVA” și aplicarea sancțiunilor pentru nerespectarea acestei obligații se amână până la 1 iulie 2025. „Notificarea de conformare RO e-TVA” nu se ia în considerare la stabilirea indicatorilor de risc fiscal, până la data de 1 iulie 2025.
  1. Modificări privind Codul Fiscal 
     a. Taxa pe Valoare Adăugată 
  • Mecanismul taxării inverse: în situația în care se ajustează baza impozabilă pentru operațiunile pentru care se aplică mecanismul taxării inverse, beneficiarul obligat la plata taxei trebuie să emită o auto-factură în vederea ajustării bazei de impozitare si a TVA deductibile, dacă furnizorul de bunuri / prestatorul de servicii nu emite o factură de corecție. Auto-factura trebuie emisă până în cea de-a 15-a zi a lunii următoare evenimentului care a generat ajustarea taxei.
     b. Impozit pe profit și impozit specific pe cifra de afaceri 
  • Costul excedentar al îndatorării: se clarifică faptul că ponderea costului excedentar nededus aferent operațiunilor efectuate cu persoane neafiliate și / sau cu persoane afiliate care finanțează achiziția / producția imobilizărilor în curs de execuție / activelor eligibile în costurile totale excedentare ale îndatorării nededuse se determină înainte de aplicarea limitei de deductibilitate de 30% din EBITDA fiscal.
  • Impozitul specific pe cifra de afaceri: instituțiile de credit și contribuabilii care desfășoară activități în domeniile petrol și gaze naturale care datorează impozit specific pe cifra de afaceri (suplimentar impozitului pe profit) conform art. 461 și 462 din Codul fiscal sunt exceptați de la plata impozitului minim pe cifra de afaceri prevăzut la art. 181 din Codul Fiscal (IMCA). În cazul grupului fiscal, prevederile aferente impozitului specific pe cifra de afaceri datorat de instituțiile de credit (art. 461 ) și de contribuabilii din domeniile petrol și gaze naturale (462) se aplică de fiecare membru, în funcție de situația individuală a acestuia.
    c. Impozit pe venit
  • Venituri din cedarea folosinței bunurilor: dacă venitul brut este plătit exclusiv în natură sau dacă sumele care reprezintă garanție sunt utilizate pentru plata chiriei stabilită prin contract, proprietarul / uzufructuarul / alt deținător legal persoană fizică are obligația de a stabili venitul net anual prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 20% asupra venitului brut. În plus, acesta are obligația să calculeze, să declare și să plătească impozitul pe venit aferent. Impozitul anual se declară prin depunerea declarației unice. 
Obligația de declarare, calcul și plată a impozitului pe venit revine proprietarului / uzufructuarului / altui deținător legal persoană fizică și pentru cazurile în care chiriile datorate de entități sunt aferente perioadelor contractuale ulterioare 1 ianuarie 2024, dar achitate în avans până la 31 decembrie 2023.
  • Venituri din transferul posesiei de fapt: veniturile primite de persoanele fizice din transferul posesiei de fapt notate în cartea funciară reprezintă venituri neimpozabile, dacă transferul se face prin acte pentru cauză de moarte, respectiv venituri impozabile din alte surse, dacă transferul are loc prin acte între vii.
  • Venituri din pensii obținute din străinătate: veniturile din pensii, altele decât pensii administrate privat, facultative sau ocupaționale, obținute din străinătate sunt supuse impozitării prin aplicarea cotei de impozit de 10% asupra venitului brut anual diminuat cu suma lunară neimpozabilă de 3.000 lei.
Prevederile de mai sus se aplică și asupra veniturilor din pensii administrate privat, facultative sau ocupaționale, pentru cazurile în care contribuabilii nu dispun de documente aferente contribuțiilor nete la fondurile respective.
  1. Modificări privind legea contabilității 
Din 2025 se modifică periodicitatea întocmirii balanței de verificare. Astfel, conform OUG nr.138/2024, pentru verificarea înregistrării corecte în contabilitate a operațiunilor efectuate, balanța de verificare se întocmește lunar. Situațiile financiare anuale și raportările contabile trebuie semnate atât de reprezentantul legal, cât și de directorul economic, contabilul-șef sau altă persoană împuternicită să îndeplinească această funcție. S-au stabilit termene fixe pentru transmiterea situațiilor financiare anuale, astfel:
  • 31 mai a exercițiului financiar următor celui de raportare: pentru societățile reglementate de Legea 31/1990, societățile/companiile naționale, regiile autonome, institutele naționale de cercetare-dezvoltare, subunitățile fără personalitate juridică din România care aparțin unor persoane juridice cu sediul în străinătate, cu excepția subunităților deschise în România de societăți rezidente în state aparținând Spațiului Economic European.
  • 30 aprilie a exercițiului financiar următor celui de raportare pentru restul persoanelor juridice.
S-a stabilit, de asemenea, că termenul-limită de depunere pentru raportările contabile este data de 31 mai, inclusiv, a exercițiului financiar următor celui de raportare. Pentru entitățile care au optat pentru un exercițiu financiar diferit de anul calendaristic se menține termenul de depunere al situațiilor financiare de 150 de zile calendaristice, respectiv 120 de zile calendaristice (în funcție de categoria entității raportoare), de la încheierea exerciţiului financiar ales, calculate începând cu data ulterioară celei la care se referă respectivele situaţii financiare anuale. În situația în care datele menționate mai sus sunt zile nelucrătoare, ultima zi de raportare va fi prima zi lucrătoare ulterioară acestora. Începând cu exercițiul financiar al anului 2025, respectiv primul exercițiu financiar diferit de anul calendaristic care începe ulterior datei de 1 ianuarie 2025, situațiile financiare anuale și raportările contabile se transmit exclusiv în format electronic, conform specificațiilor publicate de ANAF. Pentru instituțiile publice, termenul de păstrare pentru situațiile financiare este de 10 ani, iar începând cu data de 1 ianuarie 2026, și aceste instituții vor transmite exclusiv în format electronic,  formularele din sfera raportării situațiilor financiare, rapoartele de situații financiare, notele, precum și alte documente care însoțesc situațiile financiare. Sursă: Ordonanța de urgență nr. 138 privind modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul fiscal-bugetar, precum şi pentru reglementarea altor măsuri, publicată în data de 5 Decembrie 2024.
Tax & legal Newsletter Decembrie 2024

302.21KB

.pdf

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.