Actele normative prin care s-a instituit SAF-T, sistem de raportare extrem de complex, lasă mult de dorit

Actele normative prin care s-a instituit SAF-T, sistem de raportare extrem de complex, lasă mult de dorit

Actele normative prin care s-a instituit SAF-T, sistem de raportare extrem de complex, lasă mult de dorit

Fișierul standard de control fiscal (SAF-T) sau D406 a revenit în atenția mediului de afaceri odată cu transmiterea de către ANAF în 20 august 2024 a peste 15.000 de notificări în atenția contribuabililor care fie nu au depus, fie au depus parțial sau incorect D406 (potrivit unui comunicat al ANAF din 21.08.2024). Notificările au fost transmise prin Spațiul Privat Virtual sub forma unor fișiere de tip PDF, la care au fost anexate rapoarte privind tranzacțiile neconforme.

De notat că verificările autorităților care au stat la baza emiterii notificărilor au fost efectuate în principal pornind de la teste de consistență aduse la cunoștința publicului cu o zi mai devreme, în 19.08.2024 și, cel puțin din datele colectate de noi până acum, par să se refere la D406 depuse pentru luna iunie 2024.

Analizând însă câteva zeci de astfel de notificări și problemele semnalate în cadrul acestora, am constatat că nu puține au fost cazurile în care emiterea și comunicarea notificărilor a fost nejustificată:

multe dintre notificări atenționează contribuabilii cu privire la faptul că o întreagă secțiune a D406, General Ledger Entries, nu conține înregistrări – fals, cel puțin dacă ne referim la situațiile verificate de noi. Secțiunea respectivă este completată și vizibilă atât în fișierul xml, cât și în formularul PDF transmis către ANAF;
altă situație se referă la unul dintre testele de consistență, publicate în 19.08.2024, care verifică informații la nivel de TVA din secțiunea General Ledger Entries. Deși structura fișierului xml generat de programul informatic utilizat de contribuabil este corectă din acest punct de vedere și respectă instrucțiunile tehnice furnizate de autorități, se pare că în momentul în care aceleași autorități vizualizează și procesează datele nu pot să deruleze aceste procese în mod corespunzător și să construiască testele de consistență potrivite.

Evident, revine contribuabililor sarcina să își aloce timp pentru a răspunde la aceste notificări eronate, în caz contrar expunându-se riscurilor de amenzi sau chiar inspecții fiscale.

Ar mai fi de menționat că aceste teste de consistență furnizate de către ANAF nu verifică neapărat calitatea informațiilor furnizate prin D406. Până în acest moment, nu am observat să se efectueze corelații complexe între datele raportate prin intermediul diverselor declarații fiscale sau prin intermediul situațiilor financiare anuale și datele comunicate prin acest D406, astfel că verificările realizate mai degrabă ating doar suprafața problematicii SAF-T. Rezultă că, în realitate, numărul raportărilor SAF-T incorecte ar putea fi mult mai mare (chiar dacă am elimina acele notificări transmise eronat de către ANAF, după cum arătam anterior).

Cum s-a ajuns în această situație în care la mai bine de doi ani de la implementarea SAF-T în România există încă probleme în completarea D406?

Ei bine, trebuie pornit chiar de la actele normative prin care s-a instituit acest sistem de raportare extrem de complex, acte care lasă mult de dorit. Nu există norme care să prevadă concret cerințele de raportare, standardul în sine pe care se bazează SAF-T nu reflectă neapărat sistemul de contabilitate românească, rezultând evident numeroase probleme de interpretare și implementare, ghidurile și răspunsurile furnizatepublic de către autorități oferă uneori informații contradictorii, iar când nu sunt contradictorii, oricum nu sunt suficiente pentru a permite contribuabililor și dezvoltatorilor de soluții IT contabile să se conformeze regulilor. Mai mult, în unele cazuri aceste răspunsuri oferă soluții care nu corespund reglementărilor contabile românești (a se vedea, spre exemplu, situația înregistrării avizelor și facturilor care urmează acestor avize), fiind adecvate unor soluții IT de origine străină, lipsite de o localizare corespunzătoare din perspectivă contabilă.

Suntem încurajați să ne adresăm pentru sprijin direct autorităților, la adrese de e-mail dedicate subiectului SAF-T. Am apelat în câteva rânduri, dat fiind faptul că au existat societăți care s-au confruntat cu situații specifice pentru care legislația nu oferea indicii în legătură cu procedura corectă de raportare.Răspunsuri, până la urmă, am primit, doar că utilitatea lor a tins spre 0.

Nu trebuie să ignorăm nici situațiile în care contribuabilii au considerat că și-au îndeplinit obligațiile în momentul în care au depus D406 și au obținut recipisa aferentă fără erori. Categoric nu a fost abordarea corectă, pentru că ar fi putut evalua situația proprie din timp, pentru a se asigura că datele raportate de programul informatic sunt corecte și complete și corespund informațiilor raportate prin alte declarații fiscale sau prin intermediul situațiilor financiare.

Ce ne rămâne nouă, contribuabililor, contabililor și consultanților, de făcut?

Pe termen scurt, să analizăm aceste notificări primite (și fișierelede tip .csv anexate acestora) și să răspundem problemelor semnalate, în măsura în care este posibil în timpul relativ scurt pus la dispoziție de către ANAF (din cele observate de noi, există termenul de 30 de zile de la comunicare sau data de 30 septembrie 2024, în funcție de situația specifică semnalată în notificare). Foarte probabil, sprijinul companiilor care au pus la dispoziție programele informatice de contabilitate va fi necesar.

Apoi, companiile din categoria contribuabililor mici ar trebui să demareze procedurile de implementare SAF-T cât mai repede, dacă nu au făcut-o deja, întrucât termenul de raportare aferent se aproprie, iar cele 6 luni de grație nu oferă întotdeauna timpul necesar conformării. De avut în vedere în special situațiile în care sunt utilizate mai multe software-uri contabile și de gestiune de către același contribuabil, pentru scopuri diferite, însă care doar împreună oferă toate informațiile necesare completării D406 (spre exemplu, un software dedicat evidenței cantitative/stocurilor/producției și un alt program informatic utilizat pentru evidența valorică a tranzacțiilor și completarea declarațiilor fiscale). O astfel de situație presupune achiziția sau dezvoltarea unei soluții software care să integreze corespunzător rapoartele exportate din programele existente.

Cum pot sprijini autoritățile în mod real mediul de afaceri (notificările nu constituie sprijin, contrar celor afirmate în comunicatul ANAF din 21.08.2024)?

În primul rând, ar trebui intervenit asupra legislației și aduse completările necesare astfel încât structura fișierului SAF-T să fie adaptată cadrului legislativ românesc și, totodată, contribuabilii să dețină informațiile necesare în vedere generării D406.

Apoi, ghidurile și alte documente de asistență publicate de ANAF ar trebui să trateze cazuri concrete prin parcurgerea tuturor secțiunilor D406, exemplele să aibă în vedere situații diferite din practică (ex: metode diferite de gestiune a stocurilor) și să nu fie limitate doar la câte o subsecțiune a raportării, iar soluțiile oferite să respecte reglementările contabile românești(pe care le-au avut în vedere dezvoltatorii de soluții informatice contabile).

Nu în ultimul rând, testele pe care le parcurg autoritățile ar trebui publicate nu doar descriptiv, ci și sub forma unor aplicații informatice în care contribuabilii să poată încarca propriile fișiere și să verifice conținutul acestora proactiv. Astfel, situația acestor notificări și a problemelor de conformare poate fi evitată și, credem noi, ar fi în interesul tuturor părților implicate.

Similar Posts

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.