13. martie 2025
Reading Time: 9
Min.
news
SAF-T – Ce este și cine depune declarația SAF-T începând cu 2025
Monitorizarea și raportarea informațiilor despre companii la nivel internațional a suferit de-a lungul timpului o multitudine de modificări. Una dintre acestea, apărută ca și cadru legal în 2022, este raportarea SAF-T. SAF-T este un instrument menit să susțină digitalizarea și transparența procesului fiscal, în scopul combaterii evaziunii fiscale, a creșterii gradului de colectare a impozitelor și taxelor.
Află tot ce trebuie să știi despre SAF-T (declarația informativă D406), despre condițiile și termenele de depunere a raportării SAF-T pentru contribuabili mici:
Ce este SAF-T?
SAF-T (acronimul vine de la Standard Audit File for Tax) este un standard internațional dezvoltat în vederea facilitării transmiterii informațiilor contabile, fiscale și de gestiune de către contribuabili către organul fiscal, permițând, astfel, un control mai eficient din partea autorităților.
Începând cu anul 2022, ANAF a introdus în țara noastră acest sistem de raportare, inițial doar la nivelul anumitor companii, urmând ca, din anul 2025, declarațiile să fie depuse de către toți contribuabilii. Declarațiile sunt digitalizate, facilitând, astfel, depunerea, dar și comunicarea fluidă cu autoritățile și verificarea detaliată, în scopul reducerii posibilității de fraudă.
SAF-T - Cadru legal
În România, depunerea raportării SAF-T este reglementată prin Ordinul ANAF nr. 1783/2021 și prin codul de procedură fiscală, creându-se, astfel, cadrul legislativ pentru obligativitatea depunerii declarațiilor D406.
- Codul de procedură fiscală aprobat prin prin Legea 207/ 2015 stabilește drepturile, dar și obligațiile fiscale pe care le au contribuabilii atunci când vine vorba despre depunerea declarațiilor fiscale, despre plata impozitelor și taxelor datorate statului, dar și despre oferirea organelor de control a informațiilor solicitate. În cadrul aceleași legi, sunt specificate și amenzile ce pot surveni ca urmare a nedepunerii la timp a declarațiilor, dobânzile și penalizările pentru neplata sau plata întârziată a taxelor și impozitelor și sancțiunile pentru neprezentarea documentelor justificative în caz de control.
- Ordinul ANAF nr. 1783/2021 prevede obligativitatea depunerii Declarației informative D406, în format electronic, permițând, astfel, verificarea informațiilor de natură financiară și economică (plăți, stocuri, livrări, achiziții etc.).
- Sancțiuni – pentru nedepunerea declarațiilor SAF-T sunt prevăzute sancțiuni de tipul amenzilor (între 1.000-5.000 lei), în vreme ce depunerea incompletă a declarației este sancționată cu amendă între 500-1.500 lei.
Ce cuprinde raportarea SAF-T?
Raportarea SAF-T presupune declararea în format digital a unor aspecte care țin de activitatea companiilor, și anume informații financiar-contabile, detalii despre activele firmei, informații despre stocuri, despre livrări și achiziții și alte detalii relevante.
Informații financiar-contabile, fiscale și de gestiune
Pentru că măsura depunerii declarației vizează în principal monitorizarea și, prin aceasta, reducerea cazurilor de evaziune fiscală, în document sunt necesare date detaliate despre conturi contabile, informații despre clienți și furnizori, jurnale de vânzări și achiziții, plăți și încasări, informații despre codurile de TVA sau impozite etc. Fiecare dintre aceste date trebuie să declarate în format standardizat conform unor nomenclatoare publicate în fișierul privind structura SAF-T.
Detalii despre active
În raportarea SAF-T privind activele se declară informații detaliate privind activele fixe. Astfel, se vor raporta pentru fiecare mijloc fix deținut date precum numărul de inventar, codul de clasificare, durata de amortizare, valoarea la începutul perioadei, majorări sau diminuări de valoare, amortizări și valoarea la finalul perioadei.
Informații despre stocuri
Raportarea SAF-T privind stocurile conține informații detaliate despre fiecare bun pe care îl deține o companie și pentru care are obligația să țină o evidență cantitativ-valorică. Se vor declara detalii privind unitățile de măsură, proprietarii stocurilor, cantitățile la început și final de perioadă, detalii privind cantitățile intrate și ieșite din companie. Declarația privind stocurile este obligatorie pentru contribuabilii care efectuează tranzacții cu bunuri și care dețin stocuri, iar informațiile raportate ajută autoritățile fiscale să monitorizeze fluxurile de produse și să identifice eventuale discrepanțe între înregistrările contabile și realitatea fizică, ca urmare a verificărilor.
Cum se depune declarația SAF-T în România?
Declarația SAF-T presupune o procedură care trebuie să fie respectată, care constă în depunerea a trei declarații, la intervale de timp diferite. Vorbim aici despre declarația lunară sau trimestrială, declarația privind activele fixe și declarația privind stocurile.
- Declarația D406 SAF-T lunară sau trimestrială
Raportarea SAF-T se depune lunar de către contribuabilii plătitori de TVA și care utilizează luna ca perioadă fiscală. Toți ceilalți plătitorii de TVA, care au ca perioadă fiscală trimestrul sau anul, respectiv neplătitorii de TVA vor depune declarația trimestrial. Un ONG, de exemplu, dacă nu este plătitor de TVA, va depune trimestrial raportarea SAF-T.
- Declarația D406 SAF-T privind activele fixe
Declarația privind activele se depune anual, până la termenul de depunere a situațiilor financiare anuale. În cazul firmelor care au exercițiul financiar diferit de anul calendaristic se va ține cont de exercițiul financiar ales.
- Declarația D406 SAF-T privind stocurile
Declarația privind stocurile se transmite autorităților fiscale atunci când acestea o solicită. ANAF va preciza în cerere perioada de raportare și termenul de depunere, termen care nu poate fi mai mic de 30 de zile.
Procesul de depunere a declarației D406
Etapele de depunere a declarației D406 includ:
- Pregatirea fișierului XML: extragerea și generarea sa din programele informatice utilizate de contribuabil și pe baza datelor din evidențele contabile, fiscale și de gestiune ale contribuabilului;
- Verificarea structurii fișierului XML și a unor corelații între date prin programul informatic Validator Soft J pus la dispoziție de ANAF;
- Generarea declarației informative D406 ca document electronic în format PDF cu XML atașat (dacă acesta a îndeplinit condițiile de verificare) și semnat electronic cu semnătura digitală calificată a contribuabilului sau a reprezentantului fiscal al acestuia;
- Declarația informativă D406 se depune doar online în format electronic, prin intermediul serviciului public digital Servicii online – Depunere declarații al ANAF sau prin intermediul site-ului www.e-guvernare.ro – serviciul Depunere declarații ANAF;
- Primirea recipisei fără erori, adică a confirmării de depunere.
Deși nu este menționat în legislație, un pas important în pregătirea declarației îl constituie verificarea ei înainte de depunere. Acest lucru se poate face transformând fișierul xml în format Excel sau importând fișierul xml într-un tool extern și aplicând mai multe teste (testele de consistență propuse de ANAF, dar și alte teste suplimentare). Unele softuri de contabilitate au integrat deja unele din testele propuse de ANAF pentru verificarea declarației.
SAF-T - Obiective
Raportarea SAF-T are câteva obiective specifice pe care fiecare contribuabil ar trebui să le cunoască, astfel încât să înțeleagă de ce este atât de important ca declarațiile să fie depuse.
Eficientizarea controalelor
Raportarea SAF-T permite autorităților fiscale să realizeze un control mult mai eficient și mai rapid asupra activităților economice desfășurate de către contribuabili. Prin transmiterea în format digital a documentației contabile și fiscale se reduc timpii necesari pentru efectuarea verificărilor și se facilitează identificarea rapidă a eventualelor nereguli fiscale, ajutând la prevenirea evaziunii fiscale.
Transparență sporită
În final, măsura raportării SAF-T prin declarația D406 aduce avantajul unei transparențe ridicate, lucru care conduce la ușurința de a preveni cazurile de fraudă sau evaziune fiscală și monitorizarea atentă a firmelor asupra cărora planează suspiciuni.
Ce contribuabili sunt obligați să întocmească raportarea SAF-T începând cu 2025?
Începând din anul 2025, legislația prevede ca toți contribuabilii mici, cu doar câteva excepții, să întocmească și depună raportarea SAF-T. Categoriile de contribuabili care au obligația să depună declarația sunt menționate la punctul 3 din Anexa nr. 5 la Ordinul ANAF nr. 1783/2021. Printre acestea se numără: regiile autonome, toate tipurile de societăți reglementate de Legea societăților, organizaţiile cooperatiste meşteşugăreşti/de consum/de credit, asociaţiile cu și fără scop patrimonial, organismele de plasament colectiv, sucursalele/reprezentanțele/sediile permanente ale nerezindenților, nerezindenții care au în România un cod de înregistrare în scopuri de TVA.
Persoane juridice române
Orice persoană juridică înregistrată pe teritoriul României, cu puține excepții menționate la punctul 3 din Anexa nr. 5 la Ordinul ANAF nr. 1783/2021, va trebui să depună din 2025 declarația informativă D406.
Asociații și fundații
Entitățile care desfășoară activități cu sau fără scop patrimonial, sub forma asociaților și fundațiilor, sunt obligate de asemenea să depună declarația D406 începând cu 2025.
Nerezidenți
Unităţile fără personalitate juridică din România care aparţin unor persoane juridice cu sediul în străinătate (sucursalele, reprezentanțele), persoanele juridice străine care desfăşoară activitate prin intermediul unui sediu permanent în România, persoanele juridice străine care au locul de exercitare a conducerii efective în România sunt și ele obligate să depună raportarea SAF-T.
De asemenea, societăţile nerezidente care au în România un cod de înregistrare în scopuri de TVA (contribuabilii înregistraţi prin înregistrare directă, contribuabilii înregistraţi prin reprezentant fiscal, sediile fixe) vor depune raportarea SAF-T într-un format mai simplificat.
Ce contribuabili sunt exceptați de la raportarea SAF-T?
Începând cu anul 2025 se instituie obligativitatea depunerii declarației D406 și raportării SAF-T, însă există și câteva entități excluse din acest proces, așadar care nu vor fi nici obligate și nici sancționate pentru lipsa declarațiilor.
PFA
Persoanele fizice autorizate nu sunt obligate să depună raportarea SAF-T, însă verificarea acestor entități se face prin depunerea declarației unice, de exemplu.
Întreprinderi individuale/familiale
Similare modelului PFA și pentru că au un regim fiscal simplificat, întreprinderile individuale și cele familiale nu trebuie să depună raportarea SAF-T.
Instituții publice și autorităţile administrative
Instituțiile publice și autorităţile administrative, indiferent de sursa lor de finanţare sau de categoria de contribuabili la care sunt încadrate, nu trebuie să depună declarația D406.
Ce riscă firmele care nu depun declarația SAF-T?
În cazul în care firmele nu depun declarația informativă D406 (raportarea SAF-T), acestea se expun la amenzi și riscul de inspecții fiscale. Sancțiunile vizează, de asemenea, nu doar lipsa depunerii declarațiilor, ci și depunerea incompletă sau incorectă a acestora.
Nerespectarea obligațiilor de raportare poate atrage sancțiuni:
- între 1.000 și 5.000 de lei pentru nedepunerea declarației D406 la termen.
- între 500 și 1.500 de lei pentru depunerea incorectă sau incompletă.
Nu sunt aplicate sancțiuni în cazul în care se corectează declarația înainte de termenul următor de raportare sau se corectează ca urmare a unor fapte neimputabile persoanei impozabile.
Cine este responsabil de depunerea declarației SAF-T?
Depunerea declarațiilor se poate face prin intermediul contabililor, însă responsabilitatea legală cu privire la această declarație îi aparține în mod normal administratorului firmei. Este important, așadar, ca administratorul să fie la curent cu cerințele ANAF, tocmai pentru a putea evita sancțiunile ce se impun prin lege în cazul nedepunerii declarației și să asigure condițiile ca această declarație să fie depusă corect și la timp.
Întrebări frecvente despre SAF-T
Ce rol are raportarea fiscală?
Raportarea SAF-T este importantă în contextul transparenței fiscale, ajutând la digitalizarea și într-o foarte mare măsură la uniformizarea sistemului de declarare a informațiilor legate de activitatea fiscală a contribuabililor.
Micii contribuabili trebuie să depună declarația SAF-T din 2025?
Dacă, până în anul 2025, obligativitatea depunerii declarației D406 viza doar un anumit segment al firmelor, din acest an apare obligativitatea depunerii declarației și de către micii contribuabili.
Cum se corectează declarația D406 dacă se constată erori?
Corecțiile necesare în cazul depunerii greșite a declarației D406 se depun sub forma unei declarații rectificative, care o înlocuiește pe cea inițială și care trebuie să cuprindă toate secțiunile și subsecțiunile inițiale, chiar dacă doar o parte din informații sunt corectate.
Care sunt termenele de transmitere a declarației D406?
Declarația SAF-T trebuie depusă lunar de către plătitorii de TVA care folosesc luna ca perioadă fiscală. Ceilalți contribuabili, inclusiv neplătitorii de TVA, vor depune declarația trimestrial. Raportarea privind activele se întocmește anual (până la termenul de depunere a situațiilor financiare anuale), iar raportarea privind stocurile doar la solicitarea ANAF (într-un termen care nu poate fi mai mic de 30 de zile).